Apakah Pembelajaran Abad ke 21?
Pembelajaran Abad Ke 21 (PAK21) adalah proses pembelajaran yang berpusatkan kepada murid. Beberapa elemen asas diterapkan iaitu komunikasi, kolaboratif, pemikiran kritis, kreativiti serta aplikasi nilai murni dan etika.
Terdapat pelbagai aktiviti PdPC yang boleh digunakan oleh para guru untuk melaksanakan kelas PAK21.
1. Blended Learning (Pembelajaran Teradun)
Blended learning adalah satu pendekatan pendidikan yang mencampur bahan pendidikan online dan interaksi online dengan cara pembelajaran traditional. Murid perlu berada di dalam kelas bersama guru tetapi penggunaan aktiviti berasaskan komputer dilakukan pada masa yang sama.
Pembelajaran blended adalah pendekatan yang berpusatkan pelajar yang mana
pelajar boleh mengawal sendiri kadar pembelajaran mereka dan mereka boleh menggunakan
pelbagai teknologi atas talian.
2. Flipped Classroom (Pembelajaran Flip /Pembelajaran Berbalik)
Flipped Classroom adalah sejenis pendekatan pendidikan 'Blended Learning' dimana murid diperkenalkan kandungan pelajaran di rumah dan disusuli oleh perbincangan topik tersebut di sekolah.
Ini adalah bertentangan dengan konsep pembelajaran tradisional yang mana murid diperkenalkan kandungan pelajaran dan disambung dirumah melalui kerja rumah dan sebagainya.
Contoh amalan Flipped Classroom adalah murid disuruh melibatkan diri dalam satu perbincangan online. Pada keesokan hari di sekolah murid disuruh untuk membentangkan tajuk tersebut untuk dibincangkan bersama rakan-rakan di dalam kelas.
3. Gallery Walk (Jalan Galeri)
Gallery Walk adalah teknik perbincangan yang membuatkan murid bangun dari kerusi mereka dan bergerak aktif di dalam kelas. Teknik ini sangat disukai kerana fleksibiliti dan pelbagai faedah kepada guru dan murid.
Murid berkolaborasi untuk berkongsi idea dan berkomunikasi melalui dokumen, gambar, dan lain-lain. Murid juga bergerak dalam kumpulan ke beberapa 'station' di dalam kelas bagi menjawab soalan dan berinteraksi.
4. Hot Seat (Kerusi Panas)
Hot Seat adalah strategi pembelajaran yang mana suatu karakter dilakonkan oleh guru atau pun murid. Guru atau murid yang berlakon akan ditemuramah atau ditanyakan soalan dari murid-murid yang lain. Aktiviti ini mengajak murid untuk berfikir tentang sesuatu topik dan mengkaitkan pengalaman mereka ke atas sesuatu topik atau idea.
Embed from Getty Images
5. Role Play (Main Peranan)
Tujuan aktiviti Role Play adalah untuk membenarkan murid-murid menjadi sesiapa sahaja yang mereka minati pada masa yang singkat. Role Play adalah satu aktiviti yang memerlukan murid-murid untuk bercakap sebagai watak orang lain ataupun menceritakan watak tentang diri sendiri.
Comments
Post a Comment